logotype

23. - 24. august 2019

Fængslet
Fussingsvej 8
8700 Horsens

I 2019 åbner vi portene til Horsens Middelalderfestival den 23.-24. august

Markedsfolk, håndværkere, riddere, musikere, gøglere og andet godtfolk samledes endnu engang til byens middelalderfestival på FÆNGSLET i Horsens.

Tilmeld dig som frivillig

Nu kan du tilmelde dig som frivillig!! Hvis du melder dig som frivillig på Horsens Middelalderfestival bliver du en del af et ret fantastisk fællesskab, der får sommerens festival til at blive helt fantastisk. Som middelalderfrivillig er der mange forskellige muligheder for at hjælpe til både før, under og efter festivalen, så der er helt sikkert også noget for dig. Du kan fx hjælpe med at dele programmer ud, stå i infoboden, være guide for optrædende grupper eller hjælpe med mere praktiske opgaver. Læs mere og tilmeld dig på www.middelalderfestival.dk/frivillig/

Byens middelalderfestival skifter navn

Horsens’ største festival, Europæisk Middelalderfestival skal nu bære byens navn og hedder frem over Horsens Middelalderfestival.

Det begyndte med et middelaldermarked i anledningen af Horsens’ 550 års købstadsjubilæum og blev i 1995 til en officiel festival. Få havde regnet med at Middelalderfestivalen ville udvikle sig til en stor og landskendt festival – ja en af de største middelalderfestivaler i Nordeuropa.

Byens festival

Alle årene har festivalen haft det officielle navn Europæisk Middelalder Festival, men Middelalderfestivalen er byens’ festival – og uden Horsens ingen Middelalderfestival. Folk identificerer festivalen med Horsens og derfor har arrangøren, Horsens Kommune nu valgt at festivalen også skal bære byens navn. Fremover hedder byens største festival derfor Horsens Middelalderfestival, fortæller Kultur- og event chef Lasse Schuleit og fortsætter:

Vi har store ambitioner med denne festival. Det er vores guldæg, og vi ser mange store potentialer i både at udvikle festivalens indhold, men også at nå ud til endnu flere gæster. Gæster som ikke kun er bosat i og i nærheden af Horsens, men som kommer fra hele Danmark, ja hele Europa faktisk. Horsens har et af landets stærkeste kulturbrands, og selvfølgelig skal festivalen benytte sig af det. Så med dette navneskift, forener vi kræfterne, Horsens Middelalderfestival er det helt rigtige navn til denne vilde og fantastiske festival.

Det nye mere lokale navn betyder ikke, at Horsens Middelalderfestival nedsætter sine ambitioner. Tværtimod. Horsens Middelalderfestival vokser og udvikler år for år. I 2018 nåede festivalen 60.000 besøgende. Og ud over at have et fokus på antallet af publikummer, er der søsat nye tiltag på festivalen, som giver publikum en endnu bedre oplevelse. Folk kender festivalen, men vores ambition er at præsentere folk for noget nyt hvert år. Vi står ikke stille, men har hele tiden øje på nye udviklingsmuligheder. På festivalen d. 23.-24. august 2019 kan publikum glæde sig til et program med et internationalt islæt og optrædende, boder og musikgrupper fra hele Europa. 

Følg os på Instagram på @middelalderfestival

logotype
23. - 24. august 2019

Retningslinjer og regler

Reglement for Horsens Middelalderfestival

Indretning af boden
Du skal være opmærksom på, at din bod/lejr skal repræsentere en handelsbod/feltlejr fra middelalderen i perioden 1350-1536. Moderne rekvisitter og materialer er ikke tilladt.

  • Det er kun tilladt at bruge rekvisitter, materialer, møbler og inventar som fandtes i middelalde-ren.
  • Elektrisk lys er IKKE tilladt. Brug stearinlys og middelalderlamper i stedet. Af sikkerhedsmæssige årsager er fakler ikke tilladt.
  • Af hensyn til sikkerhed og hygiejne er det tilladt at have diskret og afskærmet belysning i mad-bodernes køkken.
  • Moderne hjælpemidler som fx kaffekander, køleskabe, håndvaske, opvaskebaljer etc. skal af-dækkes, så de ikke er synlige for publikum.
  • Eventuelle skilte skal laves af træ eller læder, og teksten skal skrives med en skrifttype som fx Cloister Black eller Engraver´s Old English, Bold (brug sort tusch eller maling). Skilte lavet af lamineret papir/pap er ikke tilladt.

Mad, ingredienser og servering
Moderne ingredienser og tilberedningsmetoder er ikke tilladt. Maden skal tilberedes og serveres, som man gjorde i middelalderen, og serveringsgrej og service skal være kopier af middelalderens udstyr.

  • Papirservietter, plastik, engangstallerkener af fx bambus/træ, paptallerkener, aluminiumsbakker, porcelæn eller brune papirsposer er IKKE tilladt.
  • Madvarer skal serveres på kålblade, hårdt brød, træbrædder, trætallerkener eller godkendte lerskåle eller lerfade.
  • Gafler er IKKE tilladt – brug skeer eller fingrene.
  • Plastikbestik er IKKE tilladt. Knive og skeer kan evt. købes gennem Festivalsekretariatet.
  • Brød/pandekager foldet om fyld, sandwich og wrappings er IKKE tilladt.
  • Drikkevarer skal serveres i festivalens krus, som købes gennem Kultur og eventafdelingen, Horsens Kommune

Inspiration til middelalderopskrifter findes bl.a. i følgende bøger:

  • Bi Skaarup og Henrik Jakobsen: Middelaldermad – kulturhistorie, kilder og 99 opskrifter
  • Bente Leed: Danskernes mad i middelalderen – smag selv
  • Erik Kjersgaard: Mad og øl i Danmarks middelalder

Kontakt festivalsekretariatet produktionskoordinator Nicolas Aasberg, niia@horsens.dk, hvis du brug for inspiration om mad & drikke i middelalderen eller en liste over godkendte ingredienser.

Salg af våben
Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke er tilladt at sælge våben og våbenlignende genstande på Horsens Middelalderfestival – herunder knive, sværd, spyd og dolke.

Det er tilladt at udstille våben og indgå købsaftale med kunden med henblik på at udlevere våbnet efter festivalen. Våbnet må ikke udleveres til kunden under festivalen. Der er visse undtagelser, så på Horsens Middelalderfestival må du gerne sælge:

  • Legetøjsvåben herunder træsværd, buer, pile og armbryster til børn.
  • Buer, pile og tilbehør til bueskydning.

Læs flere regler om våben på Horsens Middelalderfestival længere nede på siden.

Åbningstider
Som bodholderen er du forpligtet til at holde din bod åben i hele festivalens åbningstid.

Generelt
Der må på stadepladsen kun forefindes godkendte varer jf. din kontrakt. Hvis styregruppen under festivalen finder varer, der ikke er godkendt, skal de straks fjernes. Styregruppen forbeholder sig ret til at lukke boden og beholde det indbetalte depositum, hvis varerne ikke fjernes på forlangende, eller hvis du på anden vis overtræder din kontrakt.

Information om fødevarer

Horsens Middelalderfestival samarbejder med Fødevarestyrelsen for at sikre, at håndtering af madvarer foregår korrekt under festivalen. Vi forventer, at Fødevarestyrelsen vil foretage prøver i en lang række madboder under festivalen. Det er bodholderens eget ansvar, at Fødevarestyrelsens retningslinjer overholdes.

Hvis I har salg og fremstilling af mad i forbindelse med jeres deltagelse, skal I være særligt opmærksom på at:

  • Maden ikke må være fremstillet i et privat køkken.
  • Maden skal være fremstillet i et køkken med smiley-rapport – eller i boden på festivalpladsen (vær opmærksom på at ikke alle skolekøkkener har denne rapport)
  • I skal etablere faciliteter til håndvask – f.eks. balje eller dunk. Det må ikke være samme balje, som I benytter til opvask.
  • I skal have desinfektionssprit til hænderne i boden.
  • Hvis I har vandudtag i boden, skal denne hæves fra jorden.
  • Fødevarestyrelsen anbefaler et fast underlag fx et gulv af træplade i boder, men det er ikke et lovkrav.
  • Fødevarerelaterede ting som fx mad, skåle til brug til madlavning m.m. må ikke have direkte kontakt med jorden eller græsset. Det skal stå hævet på fx et bord.

Hvis I er i tvivl om noget eller har spørgsmål kan I tage kontakt til Fødevarestyrelsen på www.foedevarestyrelsen.dk.

Information om SKAT

Som bodholder skal I være opmærksomme på om, der er krav fra SKAT om momsregistrering af jeres bod. Det er bodholderens ansvar at overholde reglerne. SKAT har mulighed for at lukke jeres bod, hvis de besøger jeres bod på festivalen, og I ikke kan vise tilstrækkelig dokumentation.

I kan finde mere information på www.skat.dk eller ved at ringe til SKAT på tlf. 7222 1818.

Information om våben

På Horsens Middelalderfestival følger vi gældende dansk våbenlovgivning, når det gælder salg og besiddelse af våben. Vi anbefaler, at I taler med Administrativt center vest (ACV), hvis I har spørgsmål til tolkningen og håndhævelsen af lovgivningen. Vi tager ikke ansvar for evt. fejltolkninger af lovgivningen.

Brug omtanke og sund fornuft og begræns omfanget af skarpe knive, sværd osv. Vi har samlet de vigtigste ting du skal vide om våben på Horsens Middelalderfestival.

3. ting du skal vide om skarpe våben på Horsens Middelalderfestival

  1. De fleste knive med et blad på under 12 cm (for foldeknive er det 7 cm) kan du bruge frit, så længe der ikke er tale om ”særligt farlige våben”, og så længe der er et ”anerkendelsesværdigt formål”.
  2. Våben med en klinge på mere end 12 cm kræver en bæretilladelse fra politiet og et ”anerkendelsesværdigt formål”.
  3. I vores samtale med ACV er det vurderet at deltagelse på Horsens Middelalderfestival kan regnes som et “anerkendelsesværdigt formål”, så længe der er tale om at våbnene indgår i din formidling til publikum.

2. ting du skal vide om ikke-skarpe/spidse våben på Horsens Middelalderfestival

  1. Ikke-skarpe/spidse våben kræver som udgangspunkt ingen tilladelse at bære eller sælge. Der findes dog ikke er klar definition for, hvornår et våben er spidst eller skarpt. De fleste af de ikke-skarpe/spidse våben, der anvendes til kamp i reenactment-miljøet vil dog blive tolket som rekvisitter.
  2. Slagvåben som køller, hamre og lignende kan kræve en tilladelse, da disse ofte tolkes som ”Totenschlæger”, og derfor er en anden kategori af våben.

2. ting du skal vide om skydevåben på Horsens Middelalderfestival

  1. Buer, armbryste og krudtvåben kræver et ”anerkendelsesværdigt formål” for, at det er lovligt at bære dem.
  2. Både armbrøst og krudtvåben kræver også meget specifikke tilladelser, som er svære at få. Vi anbefaler, at du taler med ACV hvis du er i tvivl.

Før du medbringer armbrøster eller krudtvåben skal du kontakte produktionskoordinator Nicolas Aasberg: niaa@horsens.dk.

Vi anbefaler, at du læser Justitsministeriets gennemgang af knivloven, for at få en bedre forståelse af hvad et anerkendelsesværdigt formål er, og våbenloven som helhed. På deres hjemmeside er desuden en gennemgang af hvad ”særligt farlige våben” er.


Salg af våben

  1. Hvis du ønsker at sælge våben, som kræver bæretilladelse, eller lignende, på Horsens Middelalderfestival kræver det en sælgertilladelse.
  2. Det er ikke er nødvendigt at have en sælgertilladelse ved salg af ”ikke-skarpe/spidse våben”, samt i princippet våben med klinger på under 12 cm (7 cm for foldeknive), og som har ”anerkendelsesværdigt formål”.

Kontakt ACV eller festivalsekretariatet, hvis du er i tvivl. Det er dit ansvar som sælger at sørge for at køber har de nødvendige tilladelser. Horsens Middelalderfestival kan ikke holdes ansvarlige for brud på den danske lovgivning.

Ansøg om blankvåbentilladelser og sælgertilladelser ved politiet

Behandling af dine personoplysninger

Behandlingen af dine personoplysninger foretages i forbindelse med forvaltningen af Horsens Kommunes opgaver i forhold til at fremme et levende civilsamfund og kulturliv, herunder gennemførelse af beslutninger i Horsens Kommunes Kultur- og Civilsamfundsudvalg vedrørende events og festivaler.

Den kategori af personoplysninger, der behandles er:

  • Almindelige personoplysninger, fx navn, adresse, cpr nummer, telefonnummer

Kommunens registrering og videregivelse af oplysninger
Horsens Kommune er dataansvarlig vedrørende oplysninger indsamlet til denne sag. Horsens Kommune kan kontaktes på følgende adresse:

Rådhustorvet 4
8700 Horsens
Telefon: 76 29 29 29
horsens.kommune@horsens.dk

Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne.

Kommunen sletter oplysningerne, når opbevaringspligten udløber, og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Efter arkivering og sletning er oplysningerne ikke længere tilgængelige for kommunen.

Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet. Du kan læse mere om dine rettigheder på kommunens hjemmeside.

Kommunens databeskyttelsesrådgiver
Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen. På www.datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.

Horsens Kommunes databeskyttelsesrådgiver kan kontaktes på: databeskyttelsesraadgiver@horsens.dk

Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger.
Datatilsynet kan kontaktes på følgende adresse:

Borgergade 28, 5.
1300 København K
Tlf. 33 19 32 00
dt@datatilsynet.dk