logotype

23. - 24. august 2019

Fængslet
Fussingsvej 8
8700 Horsens

I 2019 åbner vi portene til Horsens Middelalderfestival den 23.-24. august

Markedsfolk, håndværkere, riddere, musikere, gøglere og andet godtfolk samledes endnu engang til byens middelalderfestival på FÆNGSLET i Horsens.

Tilmeld dig som frivillig

Nu kan du tilmelde dig som frivillig!! Hvis du melder dig som frivillig på Horsens Middelalderfestival bliver du en del af et ret fantastisk fællesskab, der får sommerens festival til at blive helt fantastisk. Som middelalderfrivillig er der mange forskellige muligheder for at hjælpe til både før, under og efter festivalen, så der er helt sikkert også noget for dig. Du kan fx hjælpe med at dele programmer ud, stå i infoboden, være guide for optrædende grupper eller hjælpe med mere praktiske opgaver. Læs mere og tilmeld dig på www.middelalderfestival.dk/frivillig/

Byens middelalderfestival skifter navn

Horsens’ største festival, Europæisk Middelalderfestival skal nu bære byens navn og hedder frem over Horsens Middelalderfestival.

Det begyndte med et middelaldermarked i anledningen af Horsens’ 550 års købstadsjubilæum og blev i 1995 til en officiel festival. Få havde regnet med at Middelalderfestivalen ville udvikle sig til en stor og landskendt festival – ja en af de største middelalderfestivaler i Nordeuropa.

Byens festival

Alle årene har festivalen haft det officielle navn Europæisk Middelalder Festival, men Middelalderfestivalen er byens’ festival – og uden Horsens ingen Middelalderfestival. Folk identificerer festivalen med Horsens og derfor har arrangøren, Horsens Kommune nu valgt at festivalen også skal bære byens navn. Fremover hedder byens største festival derfor Horsens Middelalderfestival, fortæller Kultur- og event chef Lasse Schuleit og fortsætter:

Vi har store ambitioner med denne festival. Det er vores guldæg, og vi ser mange store potentialer i både at udvikle festivalens indhold, men også at nå ud til endnu flere gæster. Gæster som ikke kun er bosat i og i nærheden af Horsens, men som kommer fra hele Danmark, ja hele Europa faktisk. Horsens har et af landets stærkeste kulturbrands, og selvfølgelig skal festivalen benytte sig af det. Så med dette navneskift, forener vi kræfterne, Horsens Middelalderfestival er det helt rigtige navn til denne vilde og fantastiske festival.

Det nye mere lokale navn betyder ikke, at Horsens Middelalderfestival nedsætter sine ambitioner. Tværtimod. Horsens Middelalderfestival vokser og udvikler år for år. I 2018 nåede festivalen 60.000 besøgende. Og ud over at have et fokus på antallet af publikummer, er der søsat nye tiltag på festivalen, som giver publikum en endnu bedre oplevelse. Folk kender festivalen, men vores ambition er at præsentere folk for noget nyt hvert år. Vi står ikke stille, men har hele tiden øje på nye udviklingsmuligheder. På festivalen d. 23.-24. august 2019 kan publikum glæde sig til et program med et internationalt islæt og optrædende, boder og musikgrupper fra hele Europa. 

Følg os på Instagram på @middelalderfestival

logotype
23. - 24. august 2019

Bodholder

En del af Horsens Middelalderfestival består blandt andet af et stort middelaldermarked. Du kan være med og leje en stadeplads til en lejr eller bod på festivalen. Du kan tilmelde dig som bodholder på Horsens Middelalderfestival i det tidlige forår.

Vores krav til boder og lejre

På Horsens Middelalderfestival brænder vi for at genoplive middelalderen i perioden 1350-1536. For at være med på festivalen skal din bod eller lejr repræsentere en handelsbod eller feltlejr fra middelalderen år 1350-1536. Din bod/lejr må derfor ikke indeholde moderne rekvisitter og materialer og varer fra vikingetiden.

Læs Horsens Middelalderfestivals reglement, regler og praktiske oplysninger

Din deadline

Du skal ansøge om at blive bodholder eller håndværker på Horsens Middelalderfestival senest d. 15. marts 2019. Hvis du sender din ansøgning efter d. 15. marts kommer du på vores venteliste.
Vi giver dig besked om din deltagelse på festivalen i midten af april.

Kontakt produktionskoordinator Nicolas Aasberg: niaa@horsens.dk hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen.

Er du håndværker?

Det er gratis at deltage som håndværker på Horsens Middelalderfestival, hvis din primære aktivitet på festivalen er formidling af håndværk og inddragelse af publikum.
Hvis du ønsker at deltage som håndværker, kan du skrive det i kommentarfeltet i ansøgningsskemaet. Når vi har modtaget din tilmelding tager vi kontakt til dig for at høre mere.

Før du ansøger

Det er god idé at have nogle informationer klar, før du åbner ansøgningsskemaet.

Du skal bruge og tage stilling til:

  • Foreningens/bodholder navn.Kontaktoplysninger.
  • CVR-nr. eller CPR-nr.
  • Størrelsen på jeres telte/boder og antal. Det er en stor hjælp til os, hvis du vedhæfter en skitse af indretningen af jeres plads.
  • Vil I leje eller låne boder af festivalen?
  • Skal I bruge strøm? Hvor mange watt skal I bruge? og hvilke elektriske apparater har I med?
  • Skal I have bål? bruge grill eller gas? herunder størrelse og antal.
  • Hvad vil I sælge af mad og drikkevarer? Hvilke aktiviteter vil I tilbyde? Inkluder meget gerne billeder og kildemateriale.
  • Vil I overnatte i boden?
  • Har I planer om at sælge eller bære våben under festivalen?

Udfyld venligst ansøgningsskemaet så præcist som muligt. Vi bruger jeres oplysninger til indretning af festivalpladsen og til information i festivalens program.

Hvad koster en stadeplads?

Madboder

Standplads
Mad og drikke med alkoholbevilling
7.000 kr.

Standplads
Mad og drikke uden alkoholbevilling
3.000 kr.

Handelsboder

Standplads
Alm. handelsvarer, under 30 m2
1.200 kr.

Standplads
Alm. handelsvarer over 30 m2
2.000 kr.

Standplads
Alm. handelsvarer + alkohol, under 30 m
3.000 kr.

Standplads
Alm. handelsvarer + alkohol, over 30 m
4.000 kr.

Tillæg per m2 herover
134 kr.

En stadeplads kan dog max være 120 m2
20.000 kr.

Herudover kan I blive pålagt forskellige tillægsydelser til fx etablering af vand, pumpebrønd, strøm osv. Hvis I ikke rydder op eller efterlader skrald forbeholder vi os retten til at pålægge jer et ekstra gebyr på 1000 kr.

Hvis I er en forening skal I have én eller flere aktiviteter i boden for at få en alkoholbevilling. En aktivitet kan fx være gøgleri, tryllekunst, legeaktiviteter, fremvisning af håndværk eller musik.

Bemærk at alle bodholdere ansøger om en alkoholbevilling og stadeplads – ingen er altså garanteret bod og bevilling.

Hvad koster det at leje en bod?

RY-bod
2x3m
Brændmæssigt egnet
800 kr.

NY-bod
3x3m
Brændmæssigt egnet
900 kr.

A-bod
3x3m
Brændmæssigt egnet
900 kr.

Grill-bod
3x2m
Brændmæssigt egnet
600 kr.

GRØN-bod
3x3m
Ikke brændmæssigt egnet
600 kr.

Boderne kan lejes gennem ansøgningsskemaet for bodholdere.

Festivalen råder kun over et bestemt antal boder, og derfor kan vi ikke garantere, at alle ansøgere kan leje en bod. Som udgangspunkt vil vi forsøge at prioritere nye bodholdere, så disse kan blive hjulpet godt i gang. Vi hjælper dig gerne med gode råd og vejledning, hvis du vil bygge din egen bod.

Ansøg som bodholder
Begynd ansøgningsprocessen